KÖZLEMÉNYEK  2024. január 08.
Figyelem: a cikk archív, ezért elavult információkat tartalmazhat.

Kispesti adóhírek

Tájékoztatjuk a kerület lakosságát és gazdálkodó szervezeteit a helyi önkormányzati adókkal, illetve egyéb adózással kapcsolatos tudnivalókról: A Képviselő-testület helyi építmény- és telekadó rendelete a 2023. évben nem módosult, így 2024. évben nem változik a helyi adóztatás mértéke.

Építményadó:

A helyi építményadóról szóló 35/2013.(XI.21.) számú rendelet 5 §-a alapján az építményadó évi mértéke 1.850,- Ft/m2. A helyi adókról szóló törvényben meghatározottakon túl – az egyéni vállalkozó és a jogi személy tulajdonában lévő épülete, épületrésze és a magánszemély üzleti célt szolgáló épülete, épületrésze kivételével – mentes az adó alól a lakás, a garázs, az üdülő, a lakáshoz és az üdülőhöz tartozó kiegészítő helyiség.

Telekadó:

A helyi telekadóról szóló 36/2013.(XI.21.) számú rendelet a 5 §-a alapján a telekadó évi mértéke 1500 m2-t meg nem haladó telek esetében 300,- Ft/m2, az 1500 m2-t meghaladó telek estén 350,- Ft/m2. A helyi adókról szóló törvényben meghatározottakon túl – a vállalkozó üzleti célt szolgáló telke kivételével – mentes az adó alól a telek 600 m2-ig.

Az építmény- és telekadóról adószámla-kivonatot, csekket küldünk az adóalanyok részére, elektronikusan a hivatalos elérhetőségén értesíti azt az adózót, aki (amely) bevallás benyújtására, adatszolgáltatás teljesítésére elektronikus úton kötelezett, vagy választása szerint elektronikusan nyújtotta be a bevallását február hónapban. Az adót két részletben, 2024. március 15. és 2024. szeptember 16-ig kell megfizetni.

Gépjárműadó:

A gépjárműadóról szóló törvény módosítása alapján 2021. január 1-től a belföldi gépjárművek adóztatása a Nemzeti Adó- és Vámhivatal hatáskörébe került.

A 2020. december 31-ig fennálló gépjárműadó tartozásokat továbbra is az önkormányzati adóhatóság számlájára kell megfizetni, melyről február hónapban küldünk egyenlegértesítőt.

A gépjárművekkel kapcsolatos adásvételi szerződést továbbra is kizárólag a Kormányablakokban (nem a Polgármesteri Hivatali Adóügynél) kell leadni/bejelenteni.

Talajterhelési díj:

A talajterhelési díjról szóló 38/2015.(XII.11.) számú rendelet alapján a talajterhelési díj bevallását a 2023. évi vízfogyasztásról 2024. március 31-ig kell benyújtani és a díjat megfizetni. A bevallási nyomtatványt, tájékoztatót és csekket februárban küldjük ki a nyilvántartás szerinti díjfizetők részére. A talajterhelési díj mértékét a környezetterhelési díjról szóló 2003. évi LXXXIX. törvény 12. §-a határozza meg. A menteséget a 3. § határozza meg.

Idegenforgalmi adó:

Az idegenforgalmi adóról szóló 22/2019.(IX.27.) számú rendelet alapján 5. §-a alapján az idegenforgalmi adó mértéke személyenként és vendégéjszakánként 500 Ft. A mentességet a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 31. §-a határozza meg.

Egyéb fontos tudnivaló:

Az adókötelezettség keletkezését, változását és megszűnését az adóhatóság felé, felhívás nélkül önként, adatbejelentés benyújtásával kell megtenni adó ügyekben.

A határidőre nem fizető adózóval szemben végrehajtási eljárást kezdeményezünk, melynek költségáltalánya minden esetben 10.000,- Ft.

A bevallási kötelezettség késedelmi teljesítése mulasztási bírság kiszabását vonja maga után.

A magánfőző a desztillálóberendezés feletti tulajdonszerzést, valamint a bejelentett adatokban történt változást az azt követő 15 napon belül köteles bejelenti a lakóhelye szerinti önkormányzati adóhatósághoz, 2016 évtől párlat adójegyet a vámhatóságtól lehet igényelni.

Elektronikus ügyintézés:

Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (továbbiakban: Eüsztv) 9. § (1) bekezdésének aa) pontja szerint minden gazdálkodó szervezet, ideértve az egyéni vállalkozókat is, 2018. 01. 01-től elektronikus ügyintézésre kötelezett.

Ügyet intézni és kapcsolatot tartani – űrlapkitöltés, egyenleg lekérdezés – az Elektronikus Önkormányzati Portálon (OHP) keresztül lehet, https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap

Az önkormányzati adóhatóság minden gazdálkodó szervezetnek kizárólag a Cégkapura küldi meg az általa hozott hivatalos iratokat! Az át nem vett – meghiúsulási igazolás – érdemi döntést tartalmazó dokumentumok véglegessé válását követően végrehajtási eljárást kezdeményezhetünk. A Cégkapuval nem rendelkezők a helyben szokásos módon Hirdetmény útján értesülhetnek a küldeményekről.

Magánszemélyek részére az adóügyi nyomtatványok (adatbejelentés, bevallás), letölthetők a https://uj.kispest.hu/ugyintezes/letoltheto-nyomtatvanyok oldalról.

Ezúton mondunk köszönetet azon adózóinknak, akik bevallási és adófizetési kötelezettségeiknek határidőben eleget téve segítik munkánkat.

Elérhetőségeink:

Központi telefonszám: 347-4500
E-mail-cím: adoiroda@kispest.hu
Budapest Főváros XIX. kerület Kispest Önkormányzata / Adóügy

varoshaza-tavasz-jo